Dit gebeurt als een fotograaf een Rembrandt hackt

Zelfportret[/caption]

Het idee is eenvoudig, de uitvoering complex, de ervaring verrassend. Ik wilde simpelweg mijn gezicht in een eeuwenoud schilderij ervaren.

Ik besluit het te proberen met Rembrandts trouwportret van Marten Soolmans. Dit jaar stond het samen met het portret van Oopjen fel in het voetlicht door de gezamenlijke aankoop door het Rijks en het Louvre. Voor mijn experiment is dit schilderij heel geschikt. Het gezicht krijgt nadruk in de compositie en het is geschilderd in een tijd waarin Rembrandt bijna fotorealistisch werkte. Een scan van het schilderij is door het Rijks vrijgegeven, waarvoor dank. Het is werk met een knipoog, maar wel met alle respect voor de grote meester. Het liefst had ik met Rembrandts ogen willen kijken, om in zijn geest een klein maar belangrijk deel van zijn schilderij aan te passen. Om dit eenvoudige idee uit te voeren moest ik vier hordes nemen.

Rembrandt-licht
De eerste horde was het vinden van het ‘Rembrandt-licht’. Dat blijkt in het gezicht extreem zacht. Dat verwacht je niet als je de dramatiek van het licht en de schaduwen in de rest van het schilderij ziet. Rembrandt moet verschillende lichtsoorten door elkaar hebben afgebeeld. Bovendien is er geen schaduw van de hoed. We wisten allang dat het zo werkt. Het licht in schilderkunst hoeft immers niet realistisch te zijn, aannemelijk overkomen is al genoeg. Maar het is verbazend hoeveel vrijheid je als schilder kunt nemen.

De pose
De tweede horde is de pose. Om mijn gezicht passend vast te leggen bleek dat ik ook met mijn handen en voeten dezelfde houding moest aannemen. Kortom, ik moest net doen alsof ik op hoge hakken stond en een handschoen hooghield, anders werkte het niet. Ik hoefde ze er nog net niet voor aan te schaffen.

De montage
De derde horde was het computerwerk. De stappen van het monteren in Photoshop is zijn eenvoudig en voor de hand liggend. Maar ze moeten met veel fingerspitzengefühl uitgevoerd worden. Kleuren moeten aansluiten en het gezicht moet precies op maat zijn met onzichtbare overgangen van foto naar schilderij. Als het niet exact klopt, oogt het resultaat afzichtelijk.

Het effect
Het meest verrassende zat hem niet in het handwerk, maar in het effect. Het is een vreemde gewaarwording te worden getransformeerd in een dandy van bijna vier eeuwen geleden. Een dikke man met kant om zijn nek, kwastjes langs zijn knieën en ook weer kant op zijn schoenen. En ik heb nog nooit iemand gezien (m/v) die buiten het theater zo verwijfd zijn handschoen vasthoudt. Zijn andere hand steunt onnatuurlijk hoog in zijn zij. Het verschil in portretcodes tussen toen en nu is enorm en dat voel je pas goed als je het in zo een asynchrone portretsessie ondergaat en het resultaat ziet. Je wordt Marten, maar je bent het niet, en dat kan ik nog steeds niet bevatten.

Ik heb ondertussen ook anderen getransformeerd in Rembrandts en een Frans Hals. En ik merk ook bij anderen die identiteitsverwarring.

Wil je het zelf meemaken? Ik maak deze portretten ook in opdracht. Als je net als Eric de Rothschild Rembrandts schilderkunst op je slaapkamer wilt kan dat dus, zonder miljonair te zijn. Al is het dan wel een Rembrandt met een knipoog.

Rembrandt-Hacks

In dit lopende project combineer ik oude schilderijen met hedendaagse portretfotografie. De gezichten in de schilderijen zijn dus van mensen van nu. Wie mee wil doen is uitgenodigd. De prijzen voor deze Rembrandts met een knipoog liggen tussen de 260 en 350 euro, afhankelijk van de printmaat, ongeveer 0,00005% van wat voor het origineel betaald wordt.


Hedendaags portret


Rembrandts portret


Rembrandts portret gehackt

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>