Hoe fotografen het auteurschap delen met anderen

Een decoratief schilder, een architect, een moeder die haar kinderen dezelfde jurkjes heeft aangetrokken, omdat dat zo leuk overkomt. Hoeveel hulp heb ik hier gekregen?

Wie is de kunstenaar? Bij een boek de schrijver, bij een schilderij de schilder en bij een foto de fotograaf, toch? Zonder het te beseffen delen fotografen hun auteurschap met anderen.

Stel dat een fotograaf een kekke sportwagen vastlegt. Dan zou het zo maar kunnen dat de uitstraling van de foto voor het leeuwendeel te danken is aan de uitstraling van de wagen. Een uitstraling die er met wikken, wegen en zoeken door een ontwerpteam aan is meegegeven.

De auto is neergezet in een flitsende nieuwe parkeergarage, of bijvoorbeeld op een fraaie brug. Je raad het al, daar zitten architecten achter die bij het aanzien er van hebben stilgestaan.

Mogelijk is de combinatie onderwerp achtergrond voorgekookt. Door een reclameteam dat bedacht voor welke achtergrond de uitstraling van de auto fraai wordt versterkt. En dat heeft uitgevoerd in een reclamefoto of filmpje dat bij de fotograaf door het hoofd sluimert. Waarschijnlijk is het pionierswerk voor de stijl voor de foto in het verleden door een andere fotograaf uitgevoerd.

De bestuurder laat zijn smaak niet alleen via zijn auto, maar ook via zijn kleding kennen. Die is net zo modernistisch, klassiek of Italiaans (kies iets naar keuze) als de auto. Ook die zijn op uitstraling ontworpen. Door te poseren speelt zijn acteertalent een rol in de foto.

Dan zou het ook nog zo maar kunnen dat een fotograaf assistenten heeft voor het licht of de styling, of bijvoorbeeld de camerabediening. Dat kan heel ver gaan. Een fotograaf als Gregory Crewdson heeft een enorm team om zich heen, en drukt niet meer zelf op de knop. Toch zijn zijn foto’s veel persoonlijker dan die van een film still fotograaf die alles zelf doet.

Opgeteld hebben we naast onze fotograaf vijf teams en twee andere personen die een rol spelen in de uitstraling van de foto. Het is nog maar de vraag of we al zijn uitgeteld.

Is de fotograaf de belangrijkste? Als een andere partij voor meer impact en betekenis in de foto zorgt eigenlijk niet. Zo liften heel veel fotografen op een makkelijke manier mee met andere creatieven.

Maar er zijn ook fotografen die een persoonlijke draai geven aan het werk van anderen dat in hun foto’s zichtbaar is. Bijvoorbeeld door net niet de door anderen bedachte uitstraling te volgen. Of zoveel impact aan hun foto’s mee te geven dat de inbreng van anderen ondergeschikt raakt. Het is het verschil tussen Paparazzi en fotografen als Dana Lixenberg en Anton Corbijn.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>